Totaal aantal pageviews

dinsdag 6 juni 2023

Zomerreis 2023 deel 2

We blijven een dag in Budelsdorf om een vriend te bezoeken en boodschappen te doen. Bij vertrek willen we diesel tanken in Rendsburg, maar die pomp is tot 16.00 uur dicht, dan maar bij Scheiber in het kanaal, maar die was vandaag gesloten Het zit niet mee, maar we hebben nog genoeg. Het is even wennen, waar we met de vorige boot 325 l diesel konden meenemen, hebben we hier een tank van slechts 80 l, dus we hebben constant het gevoel (te) weinig bij ons te hebben. De motor gebruikt echter maar de helft van de vorige, dus in verhouding hebben we eigenlijk 160 l bij ons. Na het kanaal zeilen we naar de Schlei. Onderweg spelen er 2 dolfijntjes met Ran, zó schattig.
Op de Schlei helpen we een Koopmans 43 (hoe toevallig) met motorpech van de ankerplaats naar de haven. Volgende stop is Sønderborg, waar het voor de tijd van het jaar best druk is (later blijkt waarom). We gaan eerst diesel tanken, maar wat een zootje. Afmeren is krakkemikkig, er staat geen prijs bij en als we getankt hebben krijgen we ook niet te zien hoeveel liter we getankt hebben en wat we moeten betalen. Op de gok dat we 50 l getankt hebben, zien we op de afrekening van de creditkaart dat we omgerekend €2,25 hebben moeten betalen, terwijl het bij de pomp aan de weg nog geen €1.50 kost. Daarna liggen we aan de gezellige kade met de terrasjes.
De dag erop willen we boodschappen doen, maar hoewel de supermarkt 24/7 open is, ook op feestdagen, is hij precies vandaag wel dicht, vanweg Nationaldag, de dag dat de grondwet van kracht werd, evenals in Zweden. Er is weinig wind, dus gaan we door de brug en ankeren in de Alssund, een prachtige dag met een prachtige zonsondergang.
Vandaag zijn de plannen verschillende keren gewijzigd. We begonnen met opkruisen de Alssund uit. Ter hoogte van Dyvig kwamen we in een wedstrijd van schitterende klassieke 12m jachten. Die 12m staat voor de waterlijnlengte, de boten zelf zijn veel langer.
Daarna werd er koers gezet naar Lyø. De wind zakte weg en de gennaker ging erop.
Meerdere bestemmingen, dichtbij en wat verder weg zijn aan de orde geweest, maar toen de wind weer wat terugkwam kozen we voor een mooie ankerplaats ten Z van Assens, omdat dat halve wind er naartoe was en het heerlijk liep. Het is tenslotte een soort (voorlopig) afscheidsrondje van Denemarken en het maakt ons niet zoveel uit waar we heen gaan. Het weer is fantastisch, alle dagen 's morgens nog koud (in de boot 14 gr.) en in de loop van de dag steeds lekkerder en 's avonds wordt het weer kouder, dus heerlijk slapen. Wordt vervolgd